Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se nenechat zabít Karibičanem a najít svůj kruh kontroly?

Jak najít svůj kruh kontroly? Kterým věcem věnovat svou pozornost a které naopak neřešit? Jak to všechno souvisí s proaktivitou a reaktivitou? A jak to dopadá, když má řídit řidič na dojezdu?

Doba čtení: 5 minut

Byl duben. Tou dobou jsem v USA pobýval 4. měsícem.

Univerzitní spolek organizoval zájezd do Yosemitskýho národního parku.

Jelo se auty. Byli jsme většinou náhodně rozřazeni. Shodou okolností u mě v autě byla Češka Simona a řídit měl John z Aruby, ostrovního státu v Karibiku. Viděl jsem ho předtím jen jednou.

Já, ani Simona jsme řídit nesměli, protože jsme si nevyřídili americkej řidičák. V Kalifornii je nelegální řídit s evropským řidičákem, když máte studentský vízum. Pokud vás drapnou, standardně vás šoupnou na den do basy a pak vám to ještě osolí.

Dohodli jsme se, že nejpozději ve čtvrtek večer dá John vědět, kdy do Yosemitu budeme odjíždět.

Pátek ráno. Pořád nic.

11:00 nevydržel jsem to, volám. Na moje dotazy ohledně odjezdu povídá: „I’ve got some shit to do. I’ll be there in 2 hours.“ Ok, 2 hodiny. Byl jsem trochu naštvanej, že pojedeme později a do kempu přijedeme až večer.

Co mě však zaráželo víc, byl jeho ospalej tón hlasu a spojení ‚shit to do‘, který jsem doufal, že nemá co do činění s jeho ne úplně čilým rozpoložením.

14:30 konečně přijel. Jedeme 5 minut. Vypadá dost sjetě. Možná se mi to jen zdá, říkám si. Za dalších 5 minut povídá, že je ze včerejška dost vyřízenej. Před námi 6 hodin jízdy a řidič na dojezdu.

Jaký byly možnosti?

Nechat se přizabít klukem z Karibiku, nebo riskovat americkej kriminál? No, zvolil jsem druhou možnost. Aspoň to bylo něco, co jsem mohl trochu kontrolovat. Vzít za to zodpovědnost.

Přesunul jsem svou pozornost a své jednání z kruhu obav do kruhu vlivu.

Kruh vlivu a kruh obav

Stephen Covey ve své, dnes už kultovní, knize 7 návyků skutečně efektivních[1] lidí popisuje na těchto dvou kruzích rozdíl mezi proaktivními a reaktivními lidmi.

Proaktivní lidé se soustředí na svůj kruh kontroly (či vlivu). Věnují pozornost zejména činnostem, kterými mohou něco změnit, něco vytvořit. Dělají to, co je může posunout kupředu. Následkem čehož se jejich kruh vlivu zvětšuje.

Reaktivní lidé naopak věnují většinu své energie, pozornosti a úsilí na věci, které kontrolovat nemohou (kruh obav). Neustále přemýšlí o věcech, na které mají malý, nebo žádný vliv.

Zamyslete se, co vás trápí? Co máte v dané záležitosti pod kontrolou?

Bojíte se o své zdraví? Těžko asi ovlivníte, jestli (ne)onemocníte. Můžete ovlivnit, jak zdravě budete jíst? Jestli budete cvičit? Jestli se naučíte relaxovat? (Btw pro mě je na relaxaci super mindfulness).

Bojíte se, jak dopadne zkouška? Těžko ovlivníte náladu zkoušejícího, otázku. Můžete ovlivnit, jak se připravíte?

Štve vás politika? Těžko ovlivníte nadáváním na televizi, že máte menší zisk kvůli EET. Můžete zlepšit svůj byznys? Můžete inovovat, přinášet stále větší hodnotu?

Děláte si starosti, jestli se jí/jemu líbíte? Těžko ovlivníte vkus či náladu druhého. Můžete ovlivnit, jestli se na ni/jeho usmějete? Můžete ovlivnit to, že na sobě budete pracovat? Že se budete snažit být každým dnem lepším člověkem?

Činnost pomáhá (skoro) vždy

Těžko jsem mohl zajistit, aby Sjetej John před odjzedem neudělal, co udělal. Velmi složitě bych ho hlídal při řízení. A kdo ví, jestli by to pomohlo. Přiznám se, bál jsem se.

Když jsem si sednul za volant, bylo to mnohem pohodlnější, psychicky. Soustředil jsem se na věci, co jsem mohl kontrolovat. (Nehledě na to, že miluju řízení a po 4 měsících už mi to zatraceně chybělo.)

Vždycky je něco, co můžete kontrolovat, udělat.

A když zjistíte, že pod kontrolou nemáte absolutně vůbec nic a jste úplně v hajzlu, tak se zamyslete ještě jednou. Vždycky je nějaké minimum, co pod kontrolou máte. Zvedněte třeba levou ruku. Kdo to udělal? Skoro vždy toho je víc než jen levá ruka.

Pravda, „něco udělat“ může být někdy i kontraproduktivní. Pak zase pomůže rada geniálního fyzika Richarda Feynmana[2]: „Někdy je prostě lepší počkat.“

Take away:

Najděte svůj kruh kontroly – najděte, co v oblasti, která vás trápí, opravdu 100% můžete kontrolovat

[1] COVEY, Stephen R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-156-9. [2] FEYNMAN, Richard Phillips. To snad nemyslíte vážně!: dobrodružství zvídavé povahy jak je zažil Richard P. Feynman, jehož vyprávění zaznamenal Ralph Leighton. Praha: Mladá fronta, 1989. Máj (Mladá fronta). ISBN 80-204-0023-0.

Autor: Václav Toman | sobota 25.2.2017 10:17 | karma článku: 8,03 | přečteno: 259x
  • Další články autora

Václav Toman

Jak zvýšit svoji emoční inteligenci?

Doba čtení: 4 minuty Jak zvýšit svou emoční inteligenci? A proč má údajně Bukowského citát "Svět patří těm, co se nepo..." hloubku z hlediska emoční inteligence?

9.7.2018 v 9:35 | Karma: 9,87 | Přečteno: 465x | Diskuse| Ostatní

Václav Toman

Ohleduplnost jako skrytá vlastnost osobního rozvoje

Doba čtení: 2 minuty Do osobního rozvoje se většinou řadí pojmy jako cíle, spokojenost, práce se silnými a slabými stránkami, zlepšování a další jiné ptákoviny. Je jedna věc, na kterou se zapomíná – ohleduplnost.

11.5.2018 v 8:35 | Karma: 8,35 | Přečteno: 147x | Diskuse| Ostatní

Václav Toman

Jak jsem začal vyhazovat věci

Proč jsem začal vyhazovat věci a co mi to dalo? Za co se dá třeba utrácet místo zbytečností, abychom byli spokojenější?

26.4.2018 v 11:24 | Karma: 15,15 | Přečteno: 562x | Diskuse| Ostatní

Václav Toman

NEPOSUZOVÁNÍ jako ultimátní schopnost osobního rozvoje

Doba čtení: 5 minut Neposuzování je schopnost vnímat věci jaké jsou, bez toho abychom říkali „to je dobré“, „to je špatné“. Ukazuje se, že je to jedna z klíčových schopností v oblasti osobního rozvoje. V čem všem nám může pomoci?

26.2.2018 v 11:22 | Karma: 12,16 | Přečteno: 422x | Diskuse| Ostatní

Václav Toman

2 vědecké metody, jak být hodnější člověk

Doba čtení: 3 minut Asi kolem sebe budete mít spoustu lidí, kteří jsou od přírody lidumilové. Pomáhají, konají dobro. Taky ve svém okolí určitě máte nějakého toho hajzla. V čem se tito lidé liší a dá se to změnit?

16.2.2018 v 7:59 | Karma: 9,56 | Přečteno: 711x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

  • Počet článků 23
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 341x
Zajímám se o osobní rozvoj a pozitivní psychologii. Jsem autorem KNIHY ÚSPĚCHŮ a tvůrcem webu o osobním rozvoji www.perkman.cz

Mám rád tzv. evidence-based způsoby, to je výzkumy podložené přístupy v osobním rozvoji a psychologii. Jsem absolvent oboru Podniková ekonomika a management s vedlejší specializací Manažerská psychologie a sociologie. Absolvent kurzu aplikované psychofyziologie (Biofeedback and Self-Regulation) na San Francisco State University a dalších kurzů zaměřených na osobní rozvoj, jako například Relational Mindfulness Training. V současnosti se účastním kurzu Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).

Seznam rubrik