Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zahlcení informacemi – nová forma stresu – Jak na ní?

16. 07. 2017 15:24:30
Doba čtení: 4 minut Řekněte, co vás stresuje? Nestíháte, nebo vám přijde, že toho máte moc? Možná příčina vašeho stresu může být úplně jinde. V současnosti se vyskytuje nový fenomén, který způsobuje stres: Přebytek informací

Doba čtení: 4 minut

Řekněte, co vás stresuje? Práce, děti, kamarádi? Nestíháte, nebo vám přijde, že toho máte moc? Možná příčina vašeho stresu může být úplně jinde. V současnosti se vyskytuje nový fenomén, který způsobuje stres:

informace, přesněji přebytek informací[1].

Přehlcení informacemi je snadné

business-2042319_960_720

Přehltit se informacemi díky informačním technologiím není složité. Neustále vstřebáváme novinky ze světa – zprávy na internetu, pak televize, noviny; do toho emaily, volání, messenger. Když už se konečně dostaneme v klidu domů, tak zase pustíme večerní zprávy.(proč proboha? neříkaj snad tam to samé, co už jsme 6x během dne četli na internetu??)

Do toho reklamy, billboardy, bannery a vše, co se snaží se přitáhnout naši pozornost, abychom věděli, že jejich produkt či služba jsou ty nejlepší.

Nadmíra informací škodí

Přehlcení informacemi přitom způsobuje nižší produktivitu práce, zhoršuje rozhodování a pravděpodobně zvyšuje i riziko hypertenze[2].

Nasaďte informační dietu!

salad-374173_960_720

Řešení jsou. Můžeme regulovat příjem informací (tzv. informační dieta) a přijímat jen informace, které jsou relevantní (čti: pro můj život OPRAVDU důležité). Můžeme také lépe organizovat svůj čas či průběžně relaxovat. Jednou za čas se můžeme „odpojit“ od světa, jít ven, vypnout mobil, nechodit na internet či kontrolovat maily jen ve vyhrazených intervalech.

Zvyk či závislost nám brání

Jo, jenže snadno se to řekne a hůř udělá. „Nasaďte informační dietu“, „čtěte zprávy ve vyhrazených intervalech“, „bláblá“.

Problémem je, že si to řekneme – a pak najednou – se přistihneme, jak stejně ty zprávy čteme, jak stejně odpovídáme.

brick-2449728_960_720

Příčinou může být:

  1. zvyk – co 15 minut máme navyknuté číst zprávy na idnes, nebo se dívat do mailu, jestli už někdo neodpověděl na jeden z námi 5 poslaných mailů.
  2. závislost – týká se zejména sociálních sítí. Kdy už odpoví? Nebo se proklikat všemi videy na youtube, protože „to další taky bude určitě super“

Nastavte si „second-order decisions“

Pomoci mohou tzv. příkazy druhého řádu – uměle si vytvoříte zábranu, abyste závislost/zvyk mohli snáze překonat.

barrier-2309816_960_720

Já to prostě z mobilu odinstaloval. Jednak jsem také cítil mírnou závislost. Když jsem to nechtěl číst, tak vám tam ten ksicht stejně vyskočí. Vypnout to nejde. (aspoň ne natrvalo) A upřímně – omluvte mou kladštinu – mě ty vyskakující ksichty se*ou.

Už vás nutí přemýšlet o tom, co by ten člověk asi mohl napsat. To není žádná informační dieta.

Co si to přečíst v rámci informační diety až na počítači?

A na urgentní věci jsou SMS.

Pak jsem omezil internet v mobilu – jen na naléhavé maily či GPSku, když jsem v horní dolní špatně odbočil.

Občas si dávám i „dny bez internetu“. Paráda!

Někdy se přistihnu, jak automaticky, bez přemýšlení klikám na idnes, na maily. Nejsem v tom ještě úplný expert, ale lepším se.

Podle mě jde pouze o to uvědomit si to, co napsal nositel Nobelovy ceny za literaturu Hermann Hesse ve svém díle Stepní vlk (1927) [3]. Zda nám ty informace opravdu slouží, nebo „že to všechno, jako dnes počátky radia, bude lidem sloužit jen k tomu, aby prchali před sebou a před svým cílem a obklopovali se stále hustší sítí rozptýlení a bezúčelné činorodosti.“

Take away:

  • Přehlcení informacemi je dnes snadné – a nadmíra informací může působit stres
  • Řešením může být informační dieta (kontrolovat zprávy jen ve vyhrazených intervalech, nečíst neustálne novinky, omezit přísun nerelevantních informací) – překážkou však můžou být zvyk a závislost
  • Zvyk a závislost se dají řešit tzv. second-order decisions – vypneme si internet, když ho nepotřebujeme, či jiným si doslova znesnadníme přísun nadbytečných informací
[1] a [2] NEŠPOR, K. Sebeovládání: stres, rizikové emoce a bažení lze zvládat. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0482-4. [3] HESSE, Hermann. Stepní vlk. Praha: Argo, 2006. ISBN 80-7203-758-7.
Autor: Václav Toman | neděle 16.7.2017 15:24 | karma článku: 9.79 | přečteno: 363x

Další články blogera

Václav Toman

Jak se stát tím podělaným optimistou?

Doba čtení: 3 minut Optimisté jsou úspěšnější v práci, jejich zdravotní stav bývá lepší. Tak proč nejsme všichni optimisti? Co udělat, abychom byli více optimstičtí?

11.9.2017 v 10:14 | Karma článku: 8.57 | Přečteno: 298 | Diskuse

Václav Toman

Víra ve výkon druhé osoby má moc ho uskutečnit

Jak snadno zvýšit výkonnost svojí i lidí kolem sebe? A co je to Pygmalion efekt a jaký na nás může mít vliv?

7.9.2017 v 9:13 | Karma článku: 7.09 | Přečteno: 208 | Diskuse

Václav Toman

Jak odolávat lákadlům a jak situace může ovlivnit naše chování?

Znáte Stanfordský vězeňský experiment? Jak odolávat lákadlům situace? Sitauce na nás může mít velký vliv. Můžeme se s tím nějak vypořádat?

12.3.2017 v 11:42 | Karma článku: 7.51 | Přečteno: 243 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Quo vaditis, nádražáci?

„Naše třídní společnost sestává z dělníků, rolníků, pracující inteligence a nádražáků“ říkával nám soudruh profesor, který tehdy už dávno přesluhoval, a tak ho mohli ze školy vyhodit jedině do důchodu. A měl pravdu.

24.9.2017 v 7:35 | Karma článku: 10.41 | Přečteno: 182 | Diskuse

Helena Vlachová

Mému národu

Nejen Jan Amos Komenský je mi blízký svým poselstvím, jež ponechává českému národu, z úst Marty Kubišové jeho slova rovněž zaznívají

24.9.2017 v 6:30 | Karma článku: 10.14 | Přečteno: 171 | Diskuse

Libuse Palkova

Pomáhat a chránit

Kromě politiků jsou častým terčem lidové slovesné tvořivosti také policisté, a proto je v naší soutěži o hledání přiléhavého synonyma nemůžeme opominout.

23.9.2017 v 19:39 | Karma článku: 10.84 | Přečteno: 626 | Diskuse

Ivana Pavlisková

Náhradník

Mnozí to znáte. Někdo nemůže absolvovat nějaký program, který nejde zrušit, je zaplacený a je škoda ho nechat propadnout. Někdy to přímo kápne do noty a je z toho fajn „výlet“. A někdy? Škoda mluvit.

23.9.2017 v 18:48 | Karma článku: 13.98 | Přečteno: 372 | Diskuse

Jana Slaninová

Vůně drožďové pomazánky

Babička byla receptový experimentátor. Vždycky když dostala nový recept, šoupla si brýle na dálku na čelo, nasadila čtecí brýle a polohlasně luštila obsah. Takhle objevila třeba patizony.

23.9.2017 v 17:44 | Karma článku: 22.32 | Přečteno: 610 | Diskuse
Počet článků 7 Celková karma 8.48 Průměrná čtenost 246

Zajímám se o osobní rozvoj a pozitivní psychologii. Jsem autorem KNIHY ÚSPĚCHŮ a tvůrcem webu o osobním rozvoji www.perkman.cz

Mám rád tzv. evidence-based způsoby, to je výzkumy podložené přístupy v osobním rozvoji a psychologii. Jsem absolvent oboru Podniková ekonomika a management s vedlejší specializací Manažerská psychologie a sociologie. Absolvent kurzu aplikované psychofyziologie (Biofeedback and Self-Regulation) na San Francisco State University a dalších kurzů zaměřených na osobní rozvoj, jako například Relational Mindfulness Training. V současnosti se účastním kurzu Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.