Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve stresu myslíme spíše rychle než kvalitně

13. 10. 2017 7:56:19
Doba čtení: 3 minut Proč občas řekneme blbost, a pak nás po chvilce napadne 10 lepších věcí, co jsme mohli říct? Jak tomu předcházet?
Říjen 13, 2017

Vedete rozhovor s někým, z koho jste mírně nervózní nebo z něj máte respekt, a najednou vám z úst vyklouzne nějaká úplná blbost.

mluvit

Nebo u zkoušky na vysoké se vám to stalo.

Obvykle, když se takto zadaří, stačí odejít z této situace (zkouška skončí, druhý člověk odejde) a napadne vás asi tak sto osmdesát lepších věcí, co jste v tu chvíli mohli říct.

Proč?

Díky stresu vypnulo vaše racionální myšlení

Paradoxně existuje poměrně jednoduché vysvětlení. Náš mozek se skládá evolučně ze tří vrstev – „plazího mozku“, „savčího mozku“ a „lidského mozku“ (prodloužená mícha, amygdala s emočními centry a neokortex – mozková kůra). Velmi zjednodušeně řečeno, naše racionální myšlení funguje díky mozkové kůře – ta nás odlišuje od zvířat – a stresové reakce fungují díky amygdale a plazímu mozku.

Když se dostaneme do stresu, tyto starší části mozku přebírají kontrolu a racionální myšlení se vypíná, utlumuje.

mysleni

Často je to dobře.

Auto před vámi prudce zabrzdí – nemusíte se rozmýšlet – dupnete instinktivně na brzdu – automaticky; až pak si všimnete, že se vám potí ruce, buší srdce a uvědomíte si, co se stalo, a začnete se rozčilovat, proč ten idiot z ničeho nic zabrzdil.

Pokud by amygdala nevypnula vaše racionální myšlení, začali byste hloubat: „Hm, zajímalo by mě, proč kolega v modrém sedanu přede mnou tak znenadání sešlápnul brzdový pedál. Přemýšlím, zda bych neměl zabrzdit také, abychom se vyhnuli kolizi?“

– už byste mezitím přistáli u něj v kufru, auto na šrot. Díky tomu, že je amygdala o několik zlomků sekundy (cca 20 milisekund) rychlejší, dokáže situaci vyhodnotit jako rizikovou a zachrání vás i auto[1].

Zejména u „sociálního“ stresu není vliv amygdaly tolik potřeba

Problém nastává, když jsme v situaci, která nás neohrožuje na životě – rozhovor s někým, zkouška, prezentace před klientem – tam už vliv amygdaly není tolik žádoucí.

pygmalion-vykon

Naopak naším cílem by mělo být co nejrychleji obnovit funkci racionálního myšlení[2], aby nás ty skvělé věci napadaly hned a ne až v tramvaji cestou domů, nebo po skončení prezentace.

Prvním krokem je uvědomit si, že stres prožíváme, umět vnímat svoje aktuální rozpoložení a následně ho měnit. Ideální jsou například metody mindfulness.

Take away:

  • Při stresu je naše myšlení spíše rychlejší, než kvalitnější. Může za to amygdala
  • V situaci ohrožení života nám to může zachránit život. Zejména při „sociálním“ stresu, kde nejsme ohroženi na životě, tato reakce tolik žádoucí už není
  • Pro relativně rychlé obnovení racionálního myšlení můžeme použít uvědomění si emoce/stresu, mindfulness, či protistresové dýchání, nebo jinou relaxační (zklidňující techniku) – já používám mindfulness

[1] GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2., (V nakl. Metafora 1.). Praha: Metafora, 2011, ISBN 978-80-7359-334-6 [2] WATKINS, Alan. Coherence: The Secret Science of Brilliant Leadership, 1. vydání, Kogan Page, 2013, ISBN 978-0749470050

Autor: Václav Toman | pátek 13.10.2017 7:56 | karma článku: 3.91 | přečteno: 108x

Další články blogera

Václav Toman

Co se děje s naším tělem ve stresu?

Doba čtení: 3 minut Jak poznat, že jsme ve stresu? Jaké jsou všechny tělesné příznaky stresu? Jak nám pomůže, že se je naučíme poznávat?

4.10.2017 v 7:48 | Karma článku: 5.78 | Přečteno: 268 | Diskuse

Václav Toman

Jak souvisí držení těla a naše myšlenky?

Doba čtení: 3 minut Při vzpřímeném držení těla si vybavíme spíše pozitivní vzpomínky. Jak je to možné?

24.9.2017 v 11:35 | Karma článku: 10.55 | Přečteno: 408 | Diskuse

Václav Toman

Jak se stát tím podělaným optimistou?

Doba čtení: 3 minut Optimisté jsou úspěšnější v práci, jejich zdravotní stav bývá lepší. Tak proč nejsme všichni optimisti? Co udělat, abychom byli více optimstičtí?

11.9.2017 v 10:14 | Karma článku: 9.41 | Přečteno: 346 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Milan Šupa

Nacházejí se rozpory ve výrocích Krista?

Ježíš říkal, že když nás někdo udeří na pravou tvář, máme mu nastavit i druhou. On sám se však podle této zásady nezachoval.

17.10.2017 v 15:15 | Karma článku: 4.56 | Přečteno: 225 | Diskuse

Jaroslav Kvapil

Moře a čas: Finito

Následující text je pocitová črta inspirovaná jedním časně podzimním výletem na ostrov ve Středomoří. Jedná se vlastně o první část jakéhosi seriálu.

17.10.2017 v 14:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 63 | Diskuse

Mário Oláh

Zápis z magického denníka Fratera Saepesa - VI.IX.MMXVII

Mágus Frater Saepes mi po dlhšej dobe poskytol náhľad do svojho magického denníka a dovolil, aby som sa na blogu podelil s jeho snovými víziami, pohľadom na svet a elitu či s psychedelickým zážitkom s rastlinou sily Diablove gule.

17.10.2017 v 13:28 | Karma článku: 11.82 | Přečteno: 113 |

Jana Slaninová

Bojuj na naší straně!

Omšelý dům na konci neznámé ulice se mi vůbec nezamlouval. „Tam budeme spát.“ oznámil nám průvodce. „To není dobrý nápad.“ řekla jsem.

17.10.2017 v 13:13 | Karma článku: 12.46 | Přečteno: 340 | Diskuse

Karel Janďourek

Až budu těhotná

U nás doma sledujeme jeden z mnoha nekonečných televizních seriálů. Já vím, že to asi przní vkus, ale na druhou stranu jsme přece národem, který stvořil tak legendární postavu, jako byl doktor Štrosmajer....

17.10.2017 v 12:01 | Karma článku: 13.05 | Přečteno: 460 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 7.38 Průměrná čtenost 261

Zajímám se o osobní rozvoj a pozitivní psychologii. Jsem autorem KNIHY ÚSPĚCHŮ a tvůrcem webu o osobním rozvoji www.perkman.cz

Mám rád tzv. evidence-based způsoby, to je výzkumy podložené přístupy v osobním rozvoji a psychologii. Jsem absolvent oboru Podniková ekonomika a management s vedlejší specializací Manažerská psychologie a sociologie. Absolvent kurzu aplikované psychofyziologie (Biofeedback and Self-Regulation) na San Francisco State University a dalších kurzů zaměřených na osobní rozvoj, jako například Relational Mindfulness Training. V současnosti se účastním kurzu Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.