Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem se naučil přijímat užitečné informace?

Doba čtení: 4 minutŽijeme v době, kdy je informací tolik, že jejich přebytek působí stres. Jak najít strategii, která nám pomůže se v téhle změti vyznat a identifikovat to, co je důležité pro nás, naši práci a cíle?

Leden 12, 2018

Žijeme v době, kdy je informací tolik, že jejich přebytek působí stres. Aspoň to tvrdí vědci a říkají tomu „informační stres“. Je potřeba najít strategii, která nám pomůže se v téhle změti vyznat a identifikovat to, co je důležité pro nás, naši práci a cíle. Jak na to?

1. Věnujte se relevantním oblastem a vybírejte si důvěryhodné zdroje

První krok je důležitý. Při přijímání nových informací, brouzdání po internetu se snažte věnovat věcem, co jsou pro vás důležité a rozvíjejí vás – pro mě osobní rozvoj, HR a vzdělávání, zprávy z ekonomiky, marketing atd. Nebudu číst o tom, kolikrát denně se má zalívat gerbera, nebo která celebrita to včera večer přepískla.

Zároveň čtěte zdroje, které píšou odborníci v dané oblasti. Diskuze na novinkách asi nebude nejlepším zdrojem o současné politické situaci. Naopak Taberyho rozbor v publikaci Opuštěná společnost už je odbornější.

2. Filtrujte informace

Při čtení knihy používám zvýrazňovač a propisku. Když mě vidí, slyším zděšené: „proč tu knihu ničíš?!“ Neničím, naopak ji pomáhám naplnit smysl existence. Pokud si knihu přečtete, budete si za měsíc pamatovat tak pětinu informací, co tam byli – tomu se říká „křivka zapomínání“. Zvýrazňování mi umožňuje několik věcí:

  • vyberu menší objem informací, které si snáze zapamatuji
  • pokud něco zapomenu, stačí prolistovat knihu a všimnout si zvýrazněných důležitých částí – hned si vzpomenu, o čem to bylo (pokud byste měli listovat neposkvrněnou knihou, těžko to tak rychle najdete)

Beru to pragmaticky. Kniha vznikla, aby mi předala svou moudrost, tj. dělám vše pro to, aby se jí to povedlo. To, že poničím trochu fyzickou formu mě netrápí. Kniha totiž splní svůj účel. Kdybych to nepočmáral, tak mi kniha nic nepředá (nebo to rychle zapomenu) a zneuctím ji mnohem víc.

3. Hledejte důležité informace

Když jsem s touto strategií před lety začal, byl jsem ještě zblbnutý naším školským systémem – nauč se všechno, dostaneš za jedna. Já se učil všechno a měl za jedna. Naprosto neefektivní strategie pro život. Když jsem dostudoval, tak jsem měl problém spoustu z těch naučených věcí překlopit do praxe.

Zjistil jsem, že je sto tisíckrát efektivnější vybrat jen tu část, kterou zrovna teď potřebuju a pomůže mi zvládnout moje současné problémy a dosáhnout mých současných cílů. Je hrozně zajímavé vědět, že za váš stres může tahle část mozku ve spolupráci s tamtou. Ale protože nejsem neurochirurg, je mi to celkem k prdu. Jen abych s tím mohl před někým machrovat, na to se můžu vykašlat. Mnohem důležitější pro mě je vědět, jaké jsou praktické postupy, jak se se stresem vypořádávat. A pak s tím před někým machrovat, protože tohle mu může pomoct, narozdíl od informace předtím.

Takže jsem změnil i svou strategii potrhávání a čmárání do knih. Snažím se potrhávat opravdu minimálně. Co znám, nepodtrhávám. Co nemůžu využít, nepodtrhávám. Co není praktická, či hluboká obohacující myšlenka, nemá na zvýrazňovač nárok. Mým cílem je po přečtení knihy mít ten nejzajímavější výtah na A4 max.

Tenhle postup mi umožňuje se rychleji posouvat dopředu. Geniálně to vystihl Josh Kaufman ve svém TED Talku. Když se chcete něco naučit, něco dokázat, najděte si jen základní informace a pak už jděte na věc. Protože neustále přijímání informací je ve finále jen jiná forma prokrastinace.

Ještě mám teda krok 4, ale ten zas jindy…

Autor: Václav Toman | pátek 12.1.2018 9:00 | karma článku: 6,69 | přečteno: 147x
  • Další články autora

Václav Toman

Jak zvýšit svoji emoční inteligenci?

Doba čtení: 4 minuty Jak zvýšit svou emoční inteligenci? A proč má údajně Bukowského citát "Svět patří těm, co se nepo..." hloubku z hlediska emoční inteligence?

9.7.2018 v 9:35 | Karma: 9,87 | Přečteno: 465x | Diskuse| Ostatní

Václav Toman

Ohleduplnost jako skrytá vlastnost osobního rozvoje

Doba čtení: 2 minuty Do osobního rozvoje se většinou řadí pojmy jako cíle, spokojenost, práce se silnými a slabými stránkami, zlepšování a další jiné ptákoviny. Je jedna věc, na kterou se zapomíná – ohleduplnost.

11.5.2018 v 8:35 | Karma: 8,35 | Přečteno: 147x | Diskuse| Ostatní

Václav Toman

Jak jsem začal vyhazovat věci

Proč jsem začal vyhazovat věci a co mi to dalo? Za co se dá třeba utrácet místo zbytečností, abychom byli spokojenější?

26.4.2018 v 11:24 | Karma: 15,15 | Přečteno: 562x | Diskuse| Ostatní

Václav Toman

NEPOSUZOVÁNÍ jako ultimátní schopnost osobního rozvoje

Doba čtení: 5 minut Neposuzování je schopnost vnímat věci jaké jsou, bez toho abychom říkali „to je dobré“, „to je špatné“. Ukazuje se, že je to jedna z klíčových schopností v oblasti osobního rozvoje. V čem všem nám může pomoci?

26.2.2018 v 11:22 | Karma: 12,16 | Přečteno: 422x | Diskuse| Ostatní

Václav Toman

2 vědecké metody, jak být hodnější člověk

Doba čtení: 3 minut Asi kolem sebe budete mít spoustu lidí, kteří jsou od přírody lidumilové. Pomáhají, konají dobro. Taky ve svém okolí určitě máte nějakého toho hajzla. V čem se tito lidé liší a dá se to změnit?

16.2.2018 v 7:59 | Karma: 9,56 | Přečteno: 715x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 23
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 341x
Zajímám se o osobní rozvoj a pozitivní psychologii. Jsem autorem KNIHY ÚSPĚCHŮ a tvůrcem webu o osobním rozvoji www.perkman.cz

Mám rád tzv. evidence-based způsoby, to je výzkumy podložené přístupy v osobním rozvoji a psychologii. Jsem absolvent oboru Podniková ekonomika a management s vedlejší specializací Manažerská psychologie a sociologie. Absolvent kurzu aplikované psychofyziologie (Biofeedback and Self-Regulation) na San Francisco State University a dalších kurzů zaměřených na osobní rozvoj, jako například Relational Mindfulness Training. V současnosti se účastním kurzu Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).

Seznam rubrik